Ludzie doświadczają szerokiego zakresu zjawisk afektywnych (uczuciowych), a wiele z nich nazywanych jest przez naukowców oraz laików emocjami. Towarzyszą nam one przez całe życie, co wiąże się z próbami ich opisywania oraz wychwycenia pewnych niuansów. Ciężko jest podać taką definicję, która będzie zawierać wszystkie możliwe typy emocji i jednocześnie rozróżniać je od pozostałych zjawisk afektywnych. Jednocześnie naukowcy i praktycy, którzy je wykorzystują, potrzebują jednoznacznej definicji tak, żeby inni mogli zrozumieć, którą część afektywnego świata się zajmują.
Emocje definiujemy jako przemijające, bio-psycho-społeczne
reakcje na wydarzenia, które mają wpływ na nasze dobro i potencjalnie wymagają
natychmiastowego działania. Emocje są biologiczne, ponieważ angażują
fizjologiczne reakcje centralnego i autonomicznego układu nerwowego. Są
psychologiczne, ponieważ
dotyczą one konkretnego procesu psychicznego wymaganego do wzbudzania i regulacji odpowiedzi, bezpośrednich działań psychicznych i motywowania zachowań. Są społeczne, ponieważ są często wzbudzane przez społeczne czynniki i mają społeczne znaczenie, w momencie ich wzbudzenia. (Używamy tu słowa "społeczny" w najszerszym tego słowa znaczeniu, które obejmuje nie tylko interakcje z innymi ludźmi, ale także z innymi istotami żywymi, takimi jak węże, konie, lwy, itp. Emocje z pewnością też wzbudziłyby reakcje adaptacyjne w takich interakcjach.)
dotyczą one konkretnego procesu psychicznego wymaganego do wzbudzania i regulacji odpowiedzi, bezpośrednich działań psychicznych i motywowania zachowań. Są społeczne, ponieważ są często wzbudzane przez społeczne czynniki i mają społeczne znaczenie, w momencie ich wzbudzenia. (Używamy tu słowa "społeczny" w najszerszym tego słowa znaczeniu, które obejmuje nie tylko interakcje z innymi ludźmi, ale także z innymi istotami żywymi, takimi jak węże, konie, lwy, itp. Emocje z pewnością też wzbudziłyby reakcje adaptacyjne w takich interakcjach.)
Obecnie powszechna jest hipoteza,
proponująca istnienie siedmiu podstawowych emocji (radość, zdziwienie, strach,
wstręt, złość, smutek i pogarda)[1], wykorzystujących te same ruchy twarzy we
wszystkich kulturach, potwierdzając powszechne ich rozpoznanie (różne są
okoliczności okazywania emocji)[2] Charakterystyką tych siedmiu podstawowych
emocji zajmiemy się w następnych postach z tej kategorii.
Po ich wyzwoleniu, emocje
organizują inne układy, takie jak percepcji, uwagi, wnioskowania, uczenia się,
pamięci, wyboru celu, czynników motywacyjnych, reakcji fizjologicznych,
mechanicznych zachowań oraz behawioralnego podejmowania decyzji [3]. Jednocześnie aktywują one określone układy i dezaktywują pozostałe, w celu
uniknięcia chaosu, polegającym na działaniu konkurencyjnych ze sobą układów w
jednym czasie, pozwalając tym samym na skoordynowanie reakcji z bodźcami z
otoczenia [4]. A zatem, w całym procesie, strach przygotowuje nas do ucieczki,
wyłączając na pewien czas niepotrzebnym proces trawienny, co skutkuje zmniejszeniem
wydzielania śliny (suchość w ustach). Emocje zapoczątkowują sieć składników,
które zawierają subiektywne doświadczenia (uczucia), zachowania ekspresyjne,
reakcje fizjologiczne, tendencje do działania oraz procesy poznawcze; termin
„emocja” jest metaforą dla tych wszystkich reakcji.
Wchodzisz do sklepu. Jest bardzo
zadbany, dobrze wyposażony i sprawia wrażenia miejsca na najwyższym poziomie.
Kiedy podchodzisz do kasy z produktem, który Cię interesuje, wita Cię skwaszona
mina ekspedienta, który na Twoje „dzień dobry” odpowiada coś niewyraźnie, a
kiedy opuszczasz już to miejsce, słyszysz, jak mówi do kolegi obok, że ci
ludzie muszą być nienormalni, że przychodzą na zakupy w niedzielę wieczorem.
Jakie emocje wywoła w Tobie komentarz, który właśnie usłyszałeś? Jak w takiej
sytuacji będziesz postrzegał ten sklep? Czy poleciłbyś go znajomemu?
Pewna grupa osób została
poproszona (w ramach eksperymentu) o to, by oceniła jakość usług nowej
wypożyczalni filmów wideo [5]. Tak naprawdę jednak chodziło o sprawdzenie, jak
zachowanie pracownika wypożyczalni – aktora – oddziałuje na klientów. Jak się
okazuje, kiedy ekspedient się uśmiechał, poprawiało to nastrój uczestników
badania (po interakcji był bardziej pozytywny niż przed), wpływając
jednocześnie na satysfakcję z usługi oraz lojalność wykazywaną wobec danej
organizacji. Do osiągnięcia takich wyników potrzebny był jednak autentyczny
uśmiech; jeśli aktor uśmiechał się sztucznie, nie powodował uzyskania tak
dobrych dla firmy rezultatów.
W powyższych przykładach
odwołujemy się do dwóch pojęć, głównych bohaterów niniejszego posta, które mogą
kształtować ludzkie zachowania. Chodzi mianowicie o nastrój i, wspomniane na samym początku, emocje. Choć zapewne wiesz, że oba stany się od siebie różnią,
pewnie trudniej jest Ci wskazać konkretne obszary tej odmienności. Krótko i
zwięźle przedstawia je tabelka poniżej.
Porównanie właściwości emocji i nastroju
Kryterium
|
Emocja
|
Nastrój
|
Czas trwania
|
Kilka sekund, minut
|
Kilka godzin, dni; nastrój jest stale
obecny
|
Intensywność
|
Duża
|
Mała
|
Przebieg czasowy
|
Wyraźny początek i zakończenie, pomiędzy
nimi punkt kulminacyjny
|
Powstaje stopniowo, dlatego trudno
wskazać początek, zakończenie i punkt kulminacyjny
|
Zdarzenia poprzedzające
|
Wyraźna przyczyna; jednostka potrafi
wskazać, co wywołało jej emocję (nawet wówczas, gdy przyczyna pojawia się
tylko w jej wyobraźni)
|
Brak wyraźnej przyczyny; jednostka nie
jest świadoma pochodzenia nastroju
|
Powiązane obiekty
|
Skierowana na konkretny obiekt (np.
złościmy się na coś lub kogoś)
|
Brak konkretnego obiektu, globalny,
rozlany charakter
|
Ekspresja
|
Wyraźna, czytelna ekspresja mimiczna,
pantomimiczna i wokalna
|
Słabo obserwowalne zmiany w postawie,
tonie głosu, tempie mówienia itp.
|
Źródło: Bielawska-Batorowicz, 2012
Nastrój jest niejako tłem, na
którym pojawiają się emocje. Emocje natomiast to krótkotrwałe, ale intensywne,
skierowane na konkretny obiekt stany, w których można wyróżnić początek, punkt
kulminacyjny oraz koniec i określić, co je wywołało. Jeśli np. dowiesz się, że wygrałeś
milion w totolotka, z tego powodu poczujesz nagły przypływ niepohamowanej
radości trwającej w takiej formie (intensywne uczucie) do kilkunastu minut.
Radość będzie związana z Twoim kuponem, Tobą (w końcu wybrałeś odpowiednie
numery), a jej przejawem będzie okrzyk szczęścia i zwycięstwa, klaskanie w
dłonie, podskakiwanie itp. W takiej sytuacji można mówić o emocji. Tego samego
dnia, przed otrzymaniem wiadomości o trafieniu szóstki, mogłeś być apatyczny,
przygnębiony, negatywnie nastawiony do wszystkiego i nie wiedzieć jednocześnie,
dlaczego tak właśnie się czujesz. Taki stan rzeczy mógł trwać przez dłuższy
czas (np. kilka godzin) nie przyczyniając się do powstawania z tego powodu
żadnych gwałtownych reakcji. Twój nastrój można krótko określić jako ogólne
przygnębienie. Na tle tego stanu pojawiła się jednak kilku-/kilkunastominutowa
zmiana w postaci przeżywania chwil szczęścia dzięki uzyskaniu wiadomości o
wygranej.
Jak powiedział Albert Einstein, „Ludzie
są jak morze, czasem łagodni i przyjaźni, czasem
burzliwi i zdradliwi. Przede wszystkim to jednak tylko woda”.
Bycie w stanie odczytywać stany
emocjonalne osoby, z którą się rozmawia, jest niezwykłą umiejętnością, która
daje wgląd w ich intencje, motywacje, osobowość, wiarygodność i autentyczność.
Emocje mogą nas poinformować o złych zamiarach, ukrytych informacjach albo
próbie oszustwa.
Postanowiliśmy, że na początek przedstawimy Wam podstawowe
informacje związane z emocjami. Jako że jest to zagadnienie bardzo obszerne,
będziemy je przybliżać stopniowo.
Bibliografia:Bielawska-Batorowicz, E. (red.) (2012). Wprowadzenie do psychologii dla ekonomistów. Warszawa: Polskie
Wydawnictwo Ekonomiczne.
[1] Tuner, J., Stets, J. (2009). Socjologia emocji, Warszawa: PWN
[2] L ansley, C. (2013). Facial-expressions-of-emotion-are-not-universal.
[3]Tobby, J i Cosmides, L. (2008). The evolutionary psychology of the emotions and their relationship In internal regulatory variables. W M.Lewis, J.M. Haviland-Jones, i L. Feldman Barrett (ed.), Handbook of emotions (3 wyd. Str. 114-137). New York: Guilford Press
[4] Levenson, R.W. (1999). The interpersonal functions of emotion. Cognition and Emotion, 13(5), 481-504
[5] Henning-Thurau i in., 2006 za Bielawska-Batorowicz, 2012
zdjęcie Four Face, sumetho / FreeDigitalPhotos.net
[2] L ansley, C. (2013). Facial-expressions-of-emotion-are-not-universal.
[3]Tobby, J i Cosmides, L. (2008). The evolutionary psychology of the emotions and their relationship In internal regulatory variables. W M.Lewis, J.M. Haviland-Jones, i L. Feldman Barrett (ed.), Handbook of emotions (3 wyd. Str. 114-137). New York: Guilford Press
[4] Levenson, R.W. (1999). The interpersonal functions of emotion. Cognition and Emotion, 13(5), 481-504
[5] Henning-Thurau i in., 2006 za Bielawska-Batorowicz, 2012
zdjęcie Four Face, sumetho / FreeDigitalPhotos.net
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz